Vandaag was er een bijeenkomst vanuit NOC-NSF georganiseerd met de titel “Transitie in de sport”. Een mooi begrip dat volgens velen nodig is om te kunnen overleven als sportbond. Is het niet gek dat we het hier met elkaar over moeten hebben? Het is toch vanzelfsprekend dat je als organisatie of bedrijf bezig bent met vernieuwing en ontwikkeling om je bestaansrecht te kunnen waarborgen. De vraag is alleen: “Hoe kun je je als sportbond aanpassen aan de continu veranderende wereld?”

Als Floorball Academie Nederland hebben we waarden als nieuwsgierigheid en ondernemerschap om ons handelen richting te geven. Zonder deze elementen kunnen wij als organisatie niet bestaan. Als nieuwe, jonge sport in het overvolle sportlandschap van Nederland moeten we creatief handelen en snel in kunnen spelen op de wensen van de klant (lees: sporter). In tijden waar subsidies en sponsoring geen vanzelfsprekendheid zijn moet je zelf in staat zijn om waarde te creëren.

De FAN is een netwerkorganisatie met een ‘easycratische werk filosofie’. Zo kunnen wij de klant op maat bedienen en de juiste expertise inzetten. Als het gaat om expertise, dan hebben we het over het inzetten van professionals maar ook de vrijwilligers vanuit de vereniging die geschoold zijn door de FAN. De academies investeren in het bewerkstelligen van een nauwe samenwerking tussen de plaatselijke floorball-verenigingen en de klant en tegelijkertijd ondernemerschap bij die verenigingen te stimuleren. Als kenniscentrum willen we hier een faciliterende rol in vervullen om zo een meerwaarde voor de vereniging te creëren. De vereniging moet wel in beweging willen komen om dit te kunnen realiseren en dus een ondernemende houding omarmen.

Vandaag tijdens de bijeenkomst in Amsterdam werd ik bevestigd in onze visie en handelen. Het lukt ons om ‘anders’ te denken en los te komen van de ’traditionele’ gang van zaken. Een voorbeeld is om floorball niet alleen te willen zien als zaalsport maar ook als straatsport. Omarm de community en creëer Urban Floorball. Zorg ervoor dat het individu overal kan spelen. Faciliteer hier de klant in en creëer maatschappelijke waarde. Een mooi voorbeeld hiervan is het concept ‘beweegcourts’ van Midden Drenthe i.s.m. de FAN. Maar ook de film van Unihoc bij de Gothia Towers laat zien dat floorball op verschillende manieren in de wijk uitdagend kan zijn.

De veranderende (sport)samenleving vraagt om een andere manier van denken en doen, waarbij de vraag reist of de sportbonden (en dus ook de NeFUB) daar klaar voor zijn. Lukt het de sportwereld om een beweging op gang te brengen waarin vertrouwen, ondernemerschap, transparantie, facilitering en co-creatie de sleutelwoorden zijn voor de toekomst? Wij zullen doorgaan en de klanten helpen waar we kunnen. Ook wij hebben niet de wijsheid in pacht, maar we stellen ons altijd lerend op.