Een week lang floorball op het CIOS Haarlem van het Nova College.

Voor de skillsweek van het CIOS begin april hadden zo’n 30 studenten zich opgegeven voor de floorballsport! Onder leiding van Reineke Barentsen, docent op het CIOS en oud-floorballspeelster (o.a. Nationaal damesteam), kregen deze studenten van maandag tot en met vrijdag iedere middag floorballtraining!

De studenten die zich hiervoor opgegeven hadden, wilden vooral genieten van het snelle dynamische spelletje waarin je voortdurend in beweging bent. Een combinatie van hockeyers en niet-hockeyers maakte het extra leuk. De hockeyers moesten iets ´afleren´, terwijl de andere studenten technieken ´aangeleerd´ kregen. De regel dat je de bal met je lichaam mag stoppen en zelfs mag passen met je voet was voor de vele voetballers in deze groep een leuk aspect waar rijkelijk gebruik van gemaakt werd!’

De groep studenten begon de week met oefeningen over het vasthouden van de stick, de houding, het passen en bal verdedigen met een plastic unihockeystick, die vrij stijf is. Dit werd de dag erna vervangen door kunststof floorballsticks, waarvan het verschil duidelijk merkbaar was.

Naast de technische oefeningen werden er ook veel wedstrijden gespeeld met verschillende aandachtspunten. Van een kleinveldtoernooitje gemengd en jongens en meiden apart, naar de Zwitserse variant (klein veld met keeper) en vrijdag eindigend op groot veld met twee linies. De muren werden gebruikt als boarding met aan 1 kant zaalhockeybalken. Na een 9-9 gelijke eindstand vonden er shoot-outs plaats!

Geweldig om het fanatisme onder de groep studenten te zien en het niveau in een week te zien stijgen! Er is veel voldoening door een hoge belevingswaarde (snel, dynamisch) en een lage drempelwaarde (er mag veel wél), waardoor het al snel leuk is voor iedere speler.

Met dank aan de Floorball Academie Nederland voor de ondersteuning en het regelen van materiaal!
Het wordt hoog tijd dat floorball meer naamsbekendheid krijgt in het westen van Nederland!

Reineke Barentsen, Nova College Haarlem.